آیةالله امامى کاشانى: یک بحثى وجود دارد که جهان به سوى تکامل مىرود و دو نقطه تکامل در همه ادیان و اسلام مطرح است که نقطه دوم به نسبت اولى اکمل و کاملتر است. نقطه اول تکامل، حکومت امام عصر، ارواحنافداه، است. نقطه دوم هم قیامت است که در قیامت همه حقایق روشن مىشود و دیگر کسى قدرت خلاف گفتن را هم ندارد. حتى در آنجا وقتى به او بگویند تو چنین کردى نمىتواند بگوید نه و انکار کند. «شهد علیهم سمعهم و ابصارهم» (2)
آنجا عالم بتمام حقیقته و بشراشر وجوده عیان شده است و آن تکامل تکامل واقعى است.
تکامل قبل از آن تکاملى اجتماعى و فردى است و در آن حد نمىباشد. البته این بحث منحصر به اسلام نیست محققین از ادیان مختلف مىگویند. اتفاقا من که با بعضى از آقایان مسیحى چه متکلمین آنها و چه فلاسفهشان بحث مىکردم این حرف را قبول داشتند. مىگفتند: ما هم این مطلب را قبول داریم و از انجیل هم شواهدى بر این مطلب مىتوان یافت; مثلا در انحیل متى هست که وقتى مسیح ظهور و قیام مىکند و با اولیایى که همراه او خواهد بود عدالت را برقرار مىکند، باطل از بین مىرود و حق هم چنین مىشود. بعد از آن هم قیامتبرپا مىشود. این دو مرحله از تکامل را هم انجیل و هم دیگر کتابهاى ادیان مختلف و صاحبان مکتبهاى امروز قبول دارند. در این بحث کلى چند نکته مطرح است:
نکته اول اینکه وقتى مىفرمایند:
«یملا الله بهالارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا»
آیا معنایش این است که دیگر گناه نخواهد بود؟ همینطورى که جناب آقاى کورانى فرمودند اینچنین نیست که گناه نباشد چون دار، دار تکلیف و اختیار است و امتحان و آزمایش از بین نرفته است.
پس به هر دورى ولىاى لازم است تا قیامت آزمایش دائم است امتحان هم معنایش این است که انسان بتواند گناه بکند. لذا گناه و ظلم هم خواهد بود ولى جریان، جریان عدل است و نظام، نظام عدل. همینطور که الآن مىبینیم فضا، فضاى ستم است; یعنى اینطور نیست که یک نفر در خانهاش و در خلوت گناه نکند. مثلا یک زن و شوهر به هم ظلم نکنند یا دروغ نگویند.
معناى «یملا الارض قسطا و عدلا»
این است که آن مقدمه مىشود براى قیامت. در قیامت چون تماما عدل حاکم است و چیز دیگرى که در آن ظلم و ستم باشد دیده نمىشود: